04/05/2015

Discussie over tijdstraf ontsiert de fantastische finale?

Op de klassementsproeven werd er stevig en om elke seconde gestreden tijdens deze 32ste rally van Wallonië. Toch werd achteraf pas na een lange discussie duidelijk dat Cédric Cherain het uiteindelijk haalde voor Freddy Loix, die een tijdstraf van 10 seconden opliep omdat hij te laat inklokte. Jammer na één van de beste en spannendste wedstrijden in België van de afgelopen jaren…

Tijdens het lange weekend van 1 mei stonden er 93 teams aan de start van 32ste editie van de rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgisch kampioenschap. Ondanks de alarmerende voorspellingen kwam de regen er uiteindelijk pas op zondagmiddag, na twee zonnige etappes en ondermeer de erg populaire en succesvolle (dubbele) showkp vrijdagavond op de Citadel van Namen. Tijdens de laatste lus volgde dan een thriller en een finale die nooit eerder te zien was tijdens de rally van Wallonië met als hoofdrolspelers :

Freddy Loix en Cédric Cherain, op twee proeven voor het einde nog derde en vierde, die uiteindelijk na meer dan 250 km of meer dan 2 uur tegen de chrono, gescheiden werden door iets meer dan één seconde ! Enkele minuten later werd die fantastische sportieve prestatie evenwel totaal in de schaduw geplaatst door het te laat inklokken van het snelste team op de kp’s, Loix-Gitsels en de lange vergadering en de discussies die daarop volgden.

Vele uren later werd op voorstel van sportcommissarissen van de RACB uiteindelijk een “Belgisch” compromis gevonden om deze zaak te beslechten. Het duo Cherain-Leyh werd uitgeroepen tot winnaar en de straftijd van Freddy Loix werd gereduceerd van 20 tot 10 seconden, zodat hij op de tweede plaats eindigde.

Lefebvre, eerste leider, Allart de held van de rally
En zeggen dat de Naamse klassieker ook veel weg had van een afvallingsrace. Eregast, de Fransman Stéphane Lefebvre was met zijn DS3 R5 en met “luxe” co-piloot Pieter Tsjoen wel de eerste leider, maar zaterdagmorgen ook de eerste favoriet die moest opgeven (differentieel – KP8) Even later ook het geval voor zijn opvolger, want ook de leider in het BRC, Kris Princen die voordien drie besttijden realiseerde, moest na een foutje aan de kant (gebroken stuurinrichting – KP11) Andere tenoren die zaterdag moesten opgeven waren : Patrick Snijers (injectie – maar zondag opnieuw vertrokken via super rally) Philippe Stéveny, Michiel Becx (benzinedruk, en koprol op zondag) en Bertrand Grooten (sortie). Hun opvolger zondag waren ondermeer David Bonjean en Tim Van Parijs (foutje) of Olivier Collard (motor) die zich met zijn Mitsubishi EvoX Gr.A nochtans snel in de top-10 genesteld had. Maar de absolute held van deze manche was toch Benoît Allart, die tijdens de voorlaatste kp met zijn oudere Skoda Fabia WRC nog steeds leider was, maar finaal ook nog voorbij gestoken werd door Xavier Bouche en uiteindelijk pas vierde werd !

Het gevolg van een slechte bandenkeuze in de regen en enkele foutjes op het einde die zonder twijfel het gevolg waren van de toenemende druk. Toch zal het zeker een troost zijn dat « Fastben » met 9 besttijden de best performer van deze rally werd. Loix reed 7 scratches het duo Bouche en Cherain (3) en Lefebvre en Princen elk twee.

Retour homepage

CLASSEMENT GENERAL 2017