23/04/2016

Met Duval en enkele te duchten WRC?s, zijn Loix en Princen niet alleen in de Rally van Walloniƫ!

116 ingeschreven deelnemers, daarbij meer dan 20 topwagens : zowel kwantiteit als kwaliteit zijn dus aanwezig tijdens de 33ste editie van de rally van Wallonië, die doorgaat op 29, 30 april en 1 mei als hoogtepunt van de eerste helft van het seizoen van het Belgian Rally Championship

De feiten zijn er: via drie zeges in evenveel manches sinds het begin van dit seizoen, heeft Freddy Loix al een serieuze optie genomen op een nieuwe titel in het Belgisch rallykampioenschap. De Rally van Wallonië komt, gezien het tot dusver ongezien deelnemersveld, dus op het gepaste moment om die eentonigheid te doorbreken. Maar liefst 14 R5’s, één S2000, 4 RGT’s waarvan 3 Porsches GT3 en 4 WRC’s kunnen onderling rivaliseren i.f.v. een top10-positie en… diverse piloten zijn zeker in staat tot veel meer, kortom veelbelovende vooruitzichten !

Kan Duval vooraan meestrijden ?
Leuk is alvast dat het “enfant terrible” van de Belgische rallysport (en ver daarbuiten), Francois Duval, voor het eerst sinds... de Rally Wallonië 2013 aan de start komt van een BRC-manche met een wagen uit de koningsklasse. Hoewel die DS3 R5, volgens tuner Caren Burton niet uitgerust zal zijn met de EVO-kit, zal hij wel goed ingereden zijn. Zal dat volstaan? Gehoopt wordt, dat gecombineerd met zijn talent, de voormalige officiële Citroën-piloot toch in staat moet zijn om zich te mengen in het duel tussen Freddy Loix en Kris Princen. Dat fraaie duel sinds het begin van het seizoen, draaide tot nu toe altijd uit in het voordeel van de Skoda-piloot. Maar… deze keer en in tegenstelling tot Duval, beschikt Kris Princen nu over een geëvolueerde Peugeot 208T16 ! Kan dat gegeven het kampioenschap nieuw leven inblazen ? Laat het ons hopen.

Naast dit fraaie trio, zijn ook de Skoda Fabia’s van Xavier Bouche en Vincent Verschueren en de DS3 van "junior" William Dilley en Kevin Demaerschalk weer van de partij, maar verder zijn er ook nog een reeks andere piloten die interessant om te volgen zullen zijn. We denken dan aan Xavier Baugnet (Fiesta R5), de streekpiloten : Laurent Léonard, Jordan Scaillet, Philippe Stéveny (alle drie met een DS3 R5) en Adrian Fernémont (Fiesta R5) zonder Etienne Monfort (in laatste instantie ingeschreven met een Fiesta R5), Tom Van Rompuy (DS3) en Francis Lemaire (met een unieke S2000 – ex-Loix Skoda Fabia) te vergeten

4 WRC’s en hun ambities…
Op het snelle parkoers van Namen, zullen de R5-wagens de posities vooraan evenwel niet helemaal monopoliseren. Nog meer dan de Porsches 997 GT3 van vooral Fred Bouvy en Francis Lejeune, verwachten we immers stevig weerwerk van de (2l) WRC’s, die met open armen ontvangen worden door de organisatoren. Vooral in handen van Chris Van Woensel (Mitsubishi WRC05 maar ingeschreven in NCE/E12) die eindelijk eens hoopt op een wedstrijd zonder problemen, Benoît Allart (Skoda Fabia WRC06) de ongelukkige held van de vorige editie of David Bonjean (Citroën C4 WRC), moet een algemene podiumplaat mogelijk zijn. Verder is er ook nog de C4 WRC die Jourdan Serderidis huurde, aangezien er door de verhuurdrukte in zijn team geen wagen meer beschikbaar was. Verzet komt er beslist ook van een dozijn Mitsubishi’s Evo10 en Subaru’s, Gr.A, Gr.N of Gr.R. Vooral Olivier Collard doet het in Namen altijd goed, maar ook Michael Albert (Evo9 Gr.A), Antoine Van Ballegooijen (Evo Gr.N 10), Xavier Lannoo (Subaru Sti Gr.N), Martin Van Iersel (Evo 10 Gr.N) of Filip Barbier (Evo10 Gr.A) kunnen wellicht strijden voor een plaats in het tweede peloton van R5’s, GT’s en WRC’s.

De Juniors tegen de senioren van R2B
Voor de vierde manche van het junior-kampioenschap zijn een tiental teams ingeschreven. Hoewel Anthony Dovifat met zijn DS3 R1 mede dankzij de bonus voor elke besttijd in zijn categorie de leider in de tussenstand is en ook de winnaars van Spa (Amaury Molle) en Tielt (Jelle Vermeire) aan de start staan, wordt er vooral uitgekeken naar het debuut van Polle Geusens, wiens nieuwe Fiesta Ecoboost eindelijk klaar is, de reactie (op zijn teleurstelling in Spa en Tielt) van titelverdediger Andy Dewallef, en Gert-Jan Kobus ! Maar uiteraard zullen ook Romain Delhez en Sébastien Bedoret i.f.v. een goed resultaat het beste van zichzelf geven. Maar terwijl de categorie RC5 (R1B) een junior aangelegenheid is, is de garantie op een dergelijke dominantie in RC4 (RB2) er door de aanwezigheid van enkele stevige “oudere” tegenstrevers veel minder vanzelfsprekend. Denken we maar aan Steven Dolfen, winnaar in Tielt, maar verder ook aan Guillaume De Ridder, Quentin Collignon, Manu Canal-Robles, Bob Kellen, Johan Van den Dries of Olivier Docquier, zonder ”Jef” Goblet, de meervoudige Belgische kampioen enduro, die in Spa een hoopgevend debuut maakte, te vergeten. Kortom als deze keer één van de juniors wint in R2B, zal dat zeker een waardevolle zege zijn.

De strijd in de andere categorieën!
Bij de tweewiel aangedreven wagens zijn er uiteraard nog tal van andere interessante deelnemers en confrontaties dan die tussen de juniors en concurrenten in R2B. Te beginnen met de winnaar van 2015 in deze categorie, Stephan Herman, die nu start met zijn Fiat Punto HGT ingeschreven in NCM/M15. Of Laurent Mottet die een droom in vervulling ziet gaan nu hij in Frankrijk een Peugeot 306 Maxi (NCE/E11) huurde. Bedenk daarbij dat Jean-Pierre Van de Wauwer hier in 1998 met zo’n wagen won.

Andere voortrekkers om in het oog te houden zijn de Clio’s van Bastien Rouard, Christophe Castermans, Olivier Leroy, Jonathan Georges (allen met een RS M15), Eric Haccourt, Steve Poot en Corentin Dozot (allemaal R3) of Christophe Verstaen (Opel Astra M2000 NCM/M15), Aurélie Dehaye (VW Golf kit car NCM/M15) Harry Bouillon (Ford Fiesta R200 NCM/M14) en…vele anderen! Stéphane Boelens (BMW M3 E46 NCM/M16) geliefd omwille van het spektakel en de mooie sound van zijn geëvolueerde Gr.A- BMW en Tom Ceuppens (BMW 130i NCM/M16) zijn tot slot de boegbeelden bij de achterwiel aangedreven wagens. De andere wagens uit deze categorie zijn immers ingeschreven bij de historics.

Historics…veelbelovend !
Bij de historics, zijn deze keer de Ford Escorts in de meerderheid, aangezien er maar liefst acht dergelijke wagens ingeschreven zijn. Daarbij Dirk Deveux, via zijn podiumplaatsen in Landen en Tielt de leider in de tussenstand van het HBRC, Hubert Deferm, Jacky Hannon, Tobi Vandenberghe en Pieter-Jan Maeyaert. Verder mogen we uiteraard ook mooie passages verwachten van de van de vier BMW M3’s “Gr.A” in handen van Didier Vanwijnsberghe en Robin Maes (winnaar in Haspengouw) die het opnemen tegen twee streekpiloten Manu Bouts en Benoît Gillot. We kijken er al naar uit !

Voor al deze deelnemers staan er (verdeeld over drie etappes en 25 klassementsproeven) 233 km tegen de chrono op het programma. Het begint vrijdag (29 april) met twee passages op de Citadel (18h38 en 21h10). De etappe van zaterdag (15 kp’s) en zondag (8 kp’s) start telkens om 8u00, terwijl de finish zondag voorzien is omstreeks 16u00 in de tent in het centrum van Jambes.

Retour homepage

CLASSEMENT GENERAL 2017